بهترین روش های تبلیغات غذاخوری و رستوران | تیک‌اپ

بهترین ایده‌های تبلیغاتی رستوران ها و غذاخوری ها

در این مطلب به طور خلاصه در مورد روش‌های مهم در تبلیغات رستوران ها و فست فودها صحبت می‌کنیم.

تبلیغات غذاخوری و رستوران
یاشار فضلی

متخصص برندینگ و مارکتینگ با سابقه راه اندازی چندین رستوران موفق

تاریخ انتشار: 18 آبان 1404 زمان مطالعه: 9 دقیقه

نکات طلایی در بازاریابی برای رستوران ها

این روزا که در هر خیابان و کوچه شهرهای ایران بوی کباب، پیتزا و قهوه به مشام می‌رسد، داشتن غذای باکیفیت تنها نیمی از راه موفقیت است. نیمه دیگر، هنر دیده شدن و ماندگار شدن در ذهن مشتری است. صنعت رستوران‌ داری در ایران تغییر کرده است. مشتریان امروز قبل از اینکه طعم غذای شما را بچشند، عکس آن را در اینستاگرام می‌بینند یا نظرات دیگران را در فضای اینترنت می‌خوانند. اینجا راهنمایی جامع، عملی و بومی ‌سازی شده برای رستوران‌ ها، فست‌ فودها و کافه‌ هایی است که می‌خواهند از روش‌های سنتی عبور کرده و به مقصدی هیجان‌انگیز برای مشتریان تبدیل شوند.

در ادامه ترکیبی از روش‌های اثبات شده و ایده‌های کاملا جدید و خلاقانه را بررسی می‌کنیم.

مهندسی منو و روانشناسی قیمت‌ گذاری

منوی شما فقط لیست غذا نیست، بلکه اصلی‌ ترین ابزار فروش شماست. بسیاری از رستوران‌ های موفق در ایران از تکنیک‌های روانشناسی در منو استفاده می‌کنند.

قانون مثلث طلایی چشم مشتری معمولا اول به وسط منو، سپس به بالا سمت راست و در نهایت به بالا سمت چپ می‌رود. پرسودترین غذاهای خود را در این نقاط قرار دهید.

حذف نماد ارز تحقیقات نشان داده که حذف کلمه تومان یا ریال و نوشتن عدد به تنهایی، درد پرداخت پول را در ذهن مشتری کاهش می‌دهد.

توصیف‌های اشتها برانگیز به جای نوشتن کباب کوبیده، بنویسید کباب کوبیده مخصوص مخلوط گوشت گوساله و گوسفندی با ادویه جات محلی. توصیف دقیق، ارزش غذا را در ذهن مشتری بالا می‌برد.

گزینه‌های انحرافی یک آیتم بسیار گران در منو قرار دهید. هدف فروش آن آیتم نیست، بلکه هدف این است که قیمت بقیه غذاها در مقایسه با آن، منطقی و ارزان به نظر برسد.

اینستاگرام مارکتینگ: فراتر از عکس غذا

اینستاگرام در ایران ویترین اصلی شماست، اما دوران گذاشتن یک عکس ساده از غذا و نوشتن قیمت گذشته است.

ریلزهای پشت صحنه مشتریان ایرانی امروزه نسبت به بهداشت و کیفیت مواد اولیه حساس هستند. ویدیوهای کوتاه و جذاب از فرآیند آماده‌ سازی غذا، شستشوی سبزیجات یا مهارت آشپز در خرد کردن مواد، اعتماد عجیبی ایجاد می‌کند. نشان دادن آشپزخانه تمیز، بهترین تبلیغ است.

صداهای اشتها آور ویدیوهایی بسازید که تمرکزشان روی صداست. صدای جلز و ولز استیک روی گریل، صدای ترد گاز زدن سوخاری یا ریختن نوشابه در لیوان یخ. این محتوا مستقیماً ناخودآگاه مخاطب را هدف می‌گیرد.

محتوای کاربرساز به جای اینکه خودتان مدام تبلیغ کنید، کاری کنید مشتریان برای شما تبلیغ کنند. یک دکور خاص، یک آینه با نوشته‌ای جذاب یا نحوه سرو عجیب غذا باعث می‌شود مشتریان گوشی به دست شوند. برای مثال، سرو غذا در ظروف نوستالژیک مسی یا سینی‌های چوبی بزرگ، انگیزه عکاسی را بالا می‌برد.

بازاریابی مکان‌محور و گوگل مپ

هنوز هم بسیاری از مشتریان وقتی گرسنه هستند، در گوگل عبارت رستوران نزدیک من یا بهترین فست فود در [نام محله] را جستجو می‌کنند.

بهینه‌سازی پروفایل گوگل مطمئن شوید ساعت کاری، شماره تماس و آدرس دقیق است. منوی عکس‌دار را در بخش عکس‌های گوگل مپ آپلود کنید.

مدیریت نقدها به تمام نظرات، چه مثبت و چه منفی، پاسخ دهید. پاسخ محترمانه به نقد منفی، شخصیت حرفه‌ای برند شما را نشان می‌دهد و اعتماد مشتریان جدید را جلب می‌کند.

لوکیشن‌های اسنپ و نشان ثبت لوکیشن دقیق در اپلیکیشن‌های مسیریابی ایرانی مثل نشان و بلد بسیار حیاتی است، زیرا بسیاری از مردم از این ابزارها برای پیدا کردن مسیر استفاده می‌کنند.

گیمیفیکیشن و چالش‌های تعاملی

مردم دوست دارند سرگرم شوند. تبدیل کردن غذا خوردن به یک بازی، روشی عالی برای جذب نسل جوان است.

چالش‌های غذایی یک ساندویچ غول‌پیکر یا یک غذای بسیار تند طراحی کنید. هرکس بتواند آن را در زمان مشخصی بخورد، غذایش رایگان می‌شود و عکسش روی دیوار افتخارات رستوران نصب می‌شود. این کار خوراک تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است.

گردونه شانس برای سفارش‌های بالای مبلغی خاص، اجازه دهید مشتری یک گردونه را بچرخاند که جوایزی مثل نوشابه رایگان، دسر، یا تخفیف برای خرید بعدی دارد.

بازاریابی چریکی و خیابانی (گوریلا مارکتینگ)

گاهی باید از فضای دیجیتال خارج شد و در دنیای واقعی شوک ایجاد کرد.

تراکت‌های هوشمند پخش تراکت معمولی اغلب هدر دادن کاغذ است. تراکت‌هایی طراحی کنید که شبیه جریمه رانندگی یا دعوت‌نامه رسمی هستند (با رعایت شوخی و عدم ایجاد مزاحمت قانونی) تا کنجکاوی را برانگیزند.

سمپلینگ در ترافیک اگر رستوران شما در خیابان پر ترافیکی است، در ساعات اوج ترافیک به رانندگان خسته تکه‌های کوچک پیتزا یا نوشیدنی خنک با کارت ویزیت خود تعارف کنید. خاطره این محبت هرگز فراموش نمی‌شود.

بسته‌بندی به عنوان بیلبورد متحرک

با گسترش فرهنگ سفارش آنلاین غذا در ایران، بسته‌بندی شما تنها چیزی است که مشتری در خانه می‌بیند.

جعبه‌های تعاملی روی جعبه پیتزا یا ساندویچ QR کد بگذارید که مشتری با اسکن آن به یک پلی‌لیست موسیقی مخصوص غذا خوردن در اسپاتیفای یا ساندکلاد هدایت شود.

پیام شخصی نوشتن یک جمله کوتاه با دست‌خط روی فاکتور یا جعبه (مثلاً: نوش جان مریم خانم!) حس صمیمیت فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند و احتمال استوری شدن آن بسته را به شدت افزایش می‌دهد.

همکاری مشترک (Co-Branding)

لازم نیست همیشه تنها بجنگید. با کسب‌وکارهای غیررقیب در محله خود همکاری کنید.

همکاری با آرایشگاه‌ها یا باشگاه‌ها به مشتریان باشگاه ورزشی نزدیک خود، منوی پروتئینی و رژیمی با تخفیف ویژه ارائه دهید. در عوض، باشگاه نیز می‌تواند کوپن تخفیف شما را به اعضایش بدهد.

رویدادهای مشترک با یک کافه بازی (Board Game Cafe) یا کتاب‌فروشی همکاری کنید. آن‌ها فضا را تامین کنند و شما پذیرایی را.

ثبت آگهی رستوران و غذاخوری

خیلی راحت میتونی رستوران یا غذاخوری خودت رو در سایتی مثل تیک اپ ثبت و معرفی کنی و براحتی در گوگل باشی.

خیلیا در گوگل دنبال رستوران نزدیک خودشون هستن به رایگان میتونی آگهی ثبت کنی. سعی کن همه جا حضور داده باشی و دیده بشی.

باشگاه مشتریان و بازاریابی بازگشتی

جذب مشتری جدید ۵ تا ۱۰ برابر گران‌تر از حفظ مشتری فعلی است.

شماره موبایل طلا است به بهانه ارسال فاکتور دیجیتال یا قرعه‌کشی، شماره موبایل مشتری را بگیرید. اما اسپم نفرستید.

پیامک‌های هوشمند به جای ارسال پیامک انبوه بی‌هدف، پیامک شخصی بفرستید. مثلاً اگر مشتری ۲۰ روز است که سفارش نداده، برایش بنویسید: دلمون برات تنگ شده، این سیب‌زمینی سرخ‌کرده مهمون ما برای سفارش بعدی تو.

تبریک تولد هیچ‌چیز مثل دعوت به یک دسر رایگان یا تخفیف ویژه در روز تولد، مشتری را وفادار نمی‌کند.

استفاده از ترندهای سلامتی و مسئولیت اجتماعی

سلیقه جامعه ایران به سمت غذاهای سالم‌تر و سبک زندگی پایدار در حال حرکت است.

منوی شفاف اگر از روغن کنجد استفاده می‌کنید یا گوشت تازه کشتار روز دارید، این را با افتخار فریاد بزنید. شفافیت در مواد اولیه یک مزیت رقابتی بزرگ است.

کمک به خیریه اعلام کنید که درصدی از فروش یک غذای خاص در ماه صرف یک خیریه مشخص می‌شود. ایرانی‌ها ذاتاً انسان‌دوست هستند و حس خوب کمک کردن، آن‌ها را به سفارش تشویق می‌کند.

نتیجه‌گیری

موفقیت در بازار رستوران‌داری ایران دیگر فقط وابسته به طعم غذا نیست، بلکه ترکیبی از هنر آشپزی، روانشناسی مشتری و خلاقیت در ارائه است. لازم نیست تمام این روش‌ها را همزمان اجرا کنید. بهتر است یکی دو روش که با بودجه و برند شما سازگاری بیشتری دارد را انتخاب کرده و به صورت مستمر اجرا کنید. به یاد داشته باشید، خلاقیت یعنی انجام کارهای معمولی به روشی غیرمعمول.

چرا تیک‌اپ برای ثبت رستوران ها و غذاخوری ها ضروریه؟

تیک‌اپ پلتفرمی جامع برای پیدا کردن بهترین رستوران ها و افزایش مشتری برای صاحبان غذاخوری ها

قابلیت جستجوی موثر

در داخل سایت تیک اپ براحتی میشه غذاخوری یا رستوران شما رو پیدا کرد. رستوران شما در لیست رستوران‌های شهر شما نشون داده میشه. و در داخل هر رستوران، در پایین، رستوران‌های دیگر به کاربر نشون داده میشه تا بهترین انتخاب رو به کاربر بدیم.

نظرات واقعی

مشتریان شما میتونن نظر و امتیاز خودشون رو برای رستوران یا غذاخوری شما ثبت کنن تا دیگر مشتری‌ها هم بتونن انتخاب موثرتری داشته باشند. برخلاف کامنت‌های اینستاگرام، نظرات ثبت شده در تیک اپ برای گوگل مهم هستند و بر اساس مفهوم نظرات به سالن شما امتیاز داده میشه.

ثبت آگهی رایگان رستوران ها

براحتی و در کمتر از 2 دقیقه میتونید بصورت کاملا رایگان رستوران خودتون رو در سایت تیک اپ ثبت کنید. اما کسانی که بخوان امکانات بیشتری داشته باشند میتونن با پرداخت هزینه ای اندک، عضویت خودشون رو به عضویت ویژه ارتقا بدن.

نمایش در گوگل

ما در تیک اپ بصورت تخصصی بر روی صفحه غذاخوری شما کار میکنیم تا در گوگل ظاهر بشن. این یک کار رقابتی، پر هزینه و کاملا تخصصی هست. روزانه بیش از 8 ساعت بر روی این رقابت بصورت تخصصی و خرفه ای زمان میذاریم.

اطلاعات اختصاصی غذاخوری ها

سایت تیک اپ برای مجزا نمودن کسب و کارها از همدیگه برای رستوران ها و غذاخوری ها فیلدهای اختصاصی ویژه ای رو در نظر گرفته. زمانی که شما ریتوران خودتون رو ثبت میکنید، اطلاعاتی از قبیل نوع غذاهای سروز شده، ظرفیت سالن، آیا بیرون بر دارد یا خیر؟ موسیقی زنده دارد یا خیر و ... از شما گرفته میشود که شما براحتی میتوانید با اشاره انگشت آنها را انتخاب کنید. این فیلدهای اطلاعاتی برای رستوران بسیار مفید هستند چون بعدا کربران براحتی میتوانند در جستجو های خود از آنها استفاده کنند. برای مثال فرض کنید کاربری خاص بدنبال رستورانی هست که توالت فرنگی داشته باشد، براحتی با فیلتر در رستوران های شهر و آنهایی که توالت فرنگی دارند، رستوران مورد نظر خودش رو با تمام اطلاعات و جزئیات پیدا خواهد کرد.

بخشی از فیلدهای اختصاصی

مسیریابی با یک اشاره

لازم نیست آدرس بدی یا تو نقشه دنبالت بگردن. شما با ثبت موقعیت مکانی خودتون در تیک اپ امکانی رو برای مشتریان فراهم میکنید که با زدن دکمه مسیریابی، با هر اپلیکیشن مسیریابی که در گوشی خودشون نصب دارند، مانند اسنپ، ویز، نشان، بلد و یا هر اپ دیگر، از موقعیت خودشون تا رستوران شما رو براحتی مسیریابی کنند. فقط با یک اشاره.

مسیریابی با هر اپلیکیشن

خیلی راحتی بیا اول لیست

با امکان نردبان، شما در سایت تیک میتونی رستوران یا فست فود خودت رو به اول لیست برگردونی. با این کار در صفحه لیست رستوران ها در بالا نشون داده میشی. همچنین در داخل هر صفحه، در پایین که رستوران های دیگر رو پیشنهاد میده، شما اول خواهید بود.

پنل مدیریت حرفه‌ای (تیک ‌من)

مدیریت کامل رستوران شما در یک پنل کاربرپسند و قدرتمند

امکانات کامل پنل مدیریت تیک‌من:
ویرایش اطلاعات پایه

نام رستوران، آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری و موقعیت مکانی روی نقشه

گالری تصاویر

آپلود و مدیریت عکس‌های غذاخوری، نمونه غذاها و محیط داخلی

امکان درآمدزیایی

امکان درآمدزیایی برای شما با درایفت لینک دعوت، و دعوت از تمام خدمات دیگر

مدیریت نظرات

مشاهده و پاسخ به نظرات مشتریان، مدیریت امتیازات

آمار و گزارشات

گزارش بازدیدها، و عملکرد کلی سالن

ویژگی‌های پیشرفته سئو:

شما در بخش تیک من، میتونین تمام اطلاعات ثبت شده خودتون رو هر موقع که خواستید ویرایش کنید، عکس و نمونه کار اضافه کنید، ساعات کاری رو تغییر بدین یا اطلاعات و خدمات جدیدی که به رستوران خودتون ضاافه میشه رو ویرایش کنید.

برای بالا رفتن رتبه نمایش شما در گوگل فیلدهای ویژه ای در نظر گرفته شده که پر کردنشون میتونه بسیار مفید باشه:

  • متا تگ‌های اختصاصی برای هر صفحه
  • توضیحات سئو برای هر خدمت
  • کلمات کلیدی مرتبط
  • ساختار URL بهینه
  • داده‌های ساختاریافته (Schema Markup)

تصویر زیر نمونه ای پنل مدیرتی برای رستوران ها رو نشون میده:

پنل مدیریت رستوران

پنل مدیریت کاربرپسند و حرفه‌ای تیک ‌من

نظر مشتریان ما

تجربه واقعی کاربران از استفاده از تیک‌اپ

خیلی سفارش از طریق سایت تیک اپ داریم. با اینکه در اسنپ فود که خیلی هم معروف هست حضور داریم ولی رتبه اول گوگل رو ار طریق سایت تیک اپ کسب کردیم و از این قضیه راضی هستم.

مهران فرشباف-پیتزا تراس
تبریز

واقعا برای هر کسی لازم و مفیده. خیلیا شماره و آدرس ما رو از طریق سایت تیک اپ پیدا میکنن.
ممنون از تیک اپ

جواد خدامی-کبابی خالوغلی
تبریز

همین حالا رستوران خودت رو ثبت کن

ثبت رستوران و فست فود برای شما کاملا رایگانه. اگر میخوای دیده بشی و در دسترس مشتریان خودت باشی تیک اپ یکی از بهترین و مناسب ترین بسترها برای رستوران شماست.

ثبت رایگان رستوران

سوالات متداول

پاسخ به پرسش‌های رایج کاربران

شما فقط رستوران و فست فود خودتون رو ثبت کنین و توضیحات و تصاویر رو تکمیل کنین. بقیه کار به عهده ماست.

در طراحی های ویژه چون کاملا براتون اختصاصی کار میشه، تا 3 روز کاری زمان نیاز هست.

معمولا بازدیدها بالا هستند ولی بر فرض محال، اگر بازدید شما پایین باشه بصورت رایگان تمدید خواهید شد تا به اون بازدید مورد نظر برسید.